Nu aan het lezen
Tips voor mentale gezondheid

Tips voor mentale gezondheid

Sinds begin 2020 hebben we te maken met het coronavirus en alle bijbehorende maatregelen. Dit heeft een enorme impact op ons doen en laten. Niks is meer normaal. Juist ook onze mentale gezondheid heeft hier mee te maken. Daarom ook op gerdadina.nl tips voor mindfulness, meditatie en yoga.

Mediteren

Door meditatie laat je je geest volledig tot rust komen en probeer je uiteindelijk tot een andere staat van bewustzijn te komen door je volledig op het hier en nu te focussen. Dit draagt bij aan het verbeteren van je mentale gezondheid. 

Er zijn heel veel manieren om te mediteren en ook tal van redenen om ermee te beginnen. Zoals bijvoorbeeld ontspanning, beter kunnen ademhalen, omgaan met emoties en bevorderen van creativiteit. Hieronder wat tips om te beginnen met mediatie. 

  • Op Yogaonline.nl staat een mooi artikel over wat mediteren nou is, wat de voordelen zijn en hoe je ermee kunt beginnen in 3 stappen.
  • De site Happy with Yoga biedt een heel uitgebreid overzicht over mediteren. Daarbij geven ze ook nog 3 oefeningen voor beginners.
  • De app Headspace heeft een sterke focus op meditatie met elke dag een nieuwe les. Hierbij kun je zelf kiezen hoelang je wilt mediteren. Voor toegang tot alle meditaties in de app kun je een abonnement nemen dat toegang geeft tot alle oefeningen. Te downloaden via de App Store en Google Play.
  • De app Calm biedt naast heel veel meditaties ook verhalen, muziek, ademhalingsoefeningen of reeksen waarin je mediteren kunt leren. Voor toegang tot meer oefeningen dien je een abonnement te nemen. Te downloaden via de App Store en Google Play.
  • Van Headspace is er nu ook een achtdelige serie op Netflix te zien. Leer te mediteren met Headspace Guide to Meditation. De serie biedt technieken en begeleide meditaties waarmee je direct kunt beginnen.

Mindfulness

De meest gebruikte betekenis van mindfulness is die van Jon Kabat-Zinn1: ‘Beoefening van mindfulness betekent op een speciale manier oplettend zijn: bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zónder te oordelen’. Mindfulness is dus leven met aandacht en zorgt ervoor dat je stopt met piekeren, minder stress ervaart, effectiever werkt en lekkerder in je vel zit. Een boost voor je mentale gezondheid!

  • Het platform Beyond Mindfulness biedt naast trainingen een heleboel inspiratie via de blog. Heel leuk is een artikel met twaalf mindful films.
  • Ook buiten kun je mindfulness trainen. Lees het artikel over mindful wandelen en loopmeditatie.

Yoga

Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord Yuj dat ‘verbinding’ betekent. Het gaat daarbij om de verbinding tussen lichaam en geest. In het Westen wordt yoga vooral geassocieerd met oefeningen die het evenwicht in het menselijk systeem herstellen. Yoga kan heel ontspannend werken. 

  • De zonnegroet is één van de bekendste yoga reeksen en is perfect om de dag mee te binnen. Lees alles over deze oefening op deze site, er staat ook een video op.
  • Op de website van Yoga Magazine staan heel veel artikelen, en ook een overzicht met houdingen en oefeningen.
  • Beginnen met yoga? Bekijk dan eens één van deze drie video’s om aan de slag te gaan:
Yoga oefeningen voor beginners
Yoga For Complete Beginners (in het Engels)
20 minuten oefening voor beginners

Meer tips voor mentale gezondheid

  • Qigong is een Chinese bewegingsleer waarbij het gaat om de lichamelijke en geestelijk gezondheid te behouden en te verbeteren. Van deze bewegingsleer zijn heel veel vormen beschikbaar. In deze introductieles van 12 minuten krijg heel veel uitleg. Qigong staat ook bekend als heilzaam voor de ademhaling, bekijk een video met oefeningen voor adem en longen.
  • Buiten wandelen of fietsen kan heel ontspannend zijn. Ook krijg je daardoor frisse lucht en daglicht en kom je in een andere omgeving. Bekijk onze tips om buiten fit te blijven. 
  • Op zoek naar muziek voor je yoga oefeningen of voor bij je meditatiesessie? Luister eens naar Zentastic:

– Suggesties voor deze website zijn altijd welkom. Stuur ze in via het contactformulier of via Facebook. –

Gerda Dina © Marloes Wardenier 2020

Scroll naar boven